Sandra Parry |
'De Herinnering' |
'Leeg'
is het eerste dat opkomt bij het werk van Frank Halmans (1963). In
de ruimte staat een etalage zonder artikelen en ook in de vitrines
zijn foto's geplaatst van lege etalages van opgeheven winkels. Het
enige teken van leven zijn vliegen en zelfs die liggen voor dood in
de hoeken van de vitines, waardoor ook deze keine uitstalkasten aan
verlaten etalages doen denken. Valt er voor de vliegen niets meer
te halen, voor de toeschouwers des te meer. De waren zijn uit de etalages
verdwenen, maar daarvoor in de plaats komen herinneringen boven. Bij
het zien van Halmans' etalages herinnerde ik mij het allang vergeten
Haagse melkboertje uit de Papestraat. In de etalage lagen goudgele
kazen en door de ruit heen zag je de grote houten koelceldeuren waarachter
flessen melk werden bewaard. Op een dag was het melkboertje verdwenen,
de etalage leeg. Het pand wachtte op de sloop en nu, ruim twintig
jaar later, staat er een grote parkeergarage. Zo komen er bij het
zien van het werk van Halmans verschillende lang vergeten herinneringen weer boven. Het werk voltooit zich in het hoofd van de toeschouwer. De etalages zijn leeg, maar de herinnering blijft. |