Publicatie bij de gelijknamige
tentoonstelling, De Zonnehof Amersfoort december 2000. Redactie en organisatie publicatie: Gerda Brethouwer en Patricia Deiters |
Frank Halmans |
De grote droom van Frank Halmans (1963) is het creeren van een
besloten tuin met daarin een tuinmanshuisje; hijzelf is de tuinman,
die zich wijdt aan het kweken van een zeldzame bloem in de vorm
van een mooie vrouw. Als een echte tuinman weet hij dat het werken
in de tuin voor een groot deel bestaat uit zaaien, wieden en snoeien,
kijken en wachten tot het moment van bloei, dat meestal slechts
van korte duur is. Onderhoud van gereedschappen, paden en hekwerken
nemen minstens zoveel tijd in beslag. Dit streven naar het in wezen
onbereikbare doel is ook voelbaar in de klassiek aandoende ontwerpen
voor stadsparken, waarin Halmans hedendaagse musea vertaald in bijzondere
cultuurtuinen. In het verlengde van deze serie maakte hij twee voorstellen
voor herinrichting van De Zonnehof. Het werk 'Mijn
atelier als stofzuiger' kan gezien worden als een metafoor voor
Halmans' kunstenaarsschap. Uit alle hoeken en gaten worden zaken
opgezogen en verzameld. Een deel van het stof slaat neer in de ruimte
en in die residuen liggen vaak de kiemen voor nieuwe ideeen. Zo
ontstaan plannen voor de openbare ruimte, maar ook voor autonoom
werk. Kenmerkend voor de beelden van Halmans is de onbevangen kijk
op de gewone dingen. Zoa1s bijvoorbeeld het voorstel om een WC-bril
te voorzien van een tekst in relief. Die eigenschap gekoppeld aan
hoogwaardig vakmanschap, maakt dat Halmans gestaag door kan bouwen
aan een persoonlijk universum. |
'Mijn atelier als stofzuiger',
2000, hout en diverse materialen, 50 x 71 x 30 cm, collectie Artbank. 'Eerste en Tweede voorstel voor de herinrichting van De Zonnehof' (uit de serie Stadsparken), 2000, aquarel en potlood op papier, 50 x 55 cm (2x), collectie Zonnehof. 'Eerste voorstel Kunsttoepassing Nieuwbouw Europese Raad in Brussel', 1994, WC-bril, foto, collectie kunstenaar. |
Ontwerp Beelden van Banken: |
'Gereserveerde banken Als uitgangspunt voor dit kunstwerk dienen de dertien bestaande banken op het Lieve Vrouwekerkhof in het centrum van Amersfoort" De kunstenaar wil deze banken gebruiken om door middel van een bescheiden ingreep het openbaar zitgedrag op het plein te beinvloeden. Op de rugleuning van elke bank wordt een klein geemailleerd reserveringsbordje (3 x 10 cm) gemonteerd dat voorzien is van een tekst. De teksten vertegenwoordigen enkele positieve en negatieve eigenschappen waarmee men doorgaans de ander typeert zonder zichzelf hierin te hoeven herkennen. |
Als uitgangspunt voor dit kunstwerk dienen de dertien bestaande
banken op het Lieve Vrouwekerkhof in het centrum van Amersfoort.
Ik wil deze banken gebruiken om door middel van een bescheiden ingreep
het openbaar zitgedrag op het plein te beinvloeden. Op de rugleuning
van elke bank wordt een klein reserveringsbordje gemonteerd dat
voorzien is van teksten als: 'Gereserveerd voor verliefden', 'Gereserveerd
voor verliezers', etc. De teksten vertegenwoordigen enkele positieve
en negatieve eigenschappen waarmee men doorgaans de ander typeert. Het plaatsnemen op een bank met de tekst: 'Gereserveerd voor zieken' bijvoorbeeld, zal daarom met enige aarzeling gepaard gaan. En niemand laat zich graag als dom, als eenzaam of als asociaal stigmatiseren. Daarentegen is het ook goed mogelijk dat de banken met de tekst: 'Gereserveerd voor winnaars' of 'Gereserveerd voor intelligenten' zich in een ongekende populariteit zullen kunnen verheugen. En iemand die verliefd is zal waarschijnlijk nooit op een bank met de tekst: 'Gereserveerd voor ongelukkigen' gaan zitten. Het lijkt mij in ieder geval logisch dat er een moment van overweging plaatsvindt. Dit korte moment, deze twijfel, daar gaat het in dit werk om. Gereserveerd voor winnaars Gereserveerd voor dommen Gereserveerd voor asocialen Gereserveerd voor verliefden Gereserveerd voor eenzamen Gereserveerd voor verliezers Gereserveerd voor sympathieken Gereserveerd voor gelukkigen Gereserveerd voor gezonden Gereserveerd voor neuroten Gereserveerd voor intelligenten Gereserveerd voor populairen Gereserveerd voor onschuldigen |